Uitvaartvereniging Oostwoud-Midwoud zonder winstoogmerk

Al bijna 120 jaar begeleidt uitvaartvereniging ‘Oostwoud-Midwoud’ in deze dorpen en ook daarbuiten uitvaarten. Het overlijden van een dierbare is een emotionele gebeurtenis. Een mooie uitvaart draagt bij aan het verwerken van verdriet. Onze uitvaartleidster begeleidt nabestaanden bij het organiseren van een uitvaart waar zij met een goed gevoel op kunnen terugkijken.

De vereniging is er voor iedereen, lid of geen lid. Wij werken integer, met passie en voor alle waarden en geloofsovertuigingen.
De vereniging heeft geen winstoogmerk. Onze contributie is laag en de vergoedingen naar rato. Ons doel is een uitvaart zo goed mogelijk te verzorgen, tegen zo laag mogelijke kosten. In tegenstelling tot een uitvaartonderneming of verzekeringsmaatschappij hoeven wij er geen geld aan over te houden. De uitvaartvereniging werkt samen met uitvaartleidsters Margret de Boer en Ellen Berkhout. Als u het wenst kunt u ook voor andere uitvaartleider/ster de uitvaart laten verzorgen.

Wat doet de uitvaarvereniging zoal?
• Begeleiden van de condoleance
• Verzorgen van de uitvaart
• Regelen van het delven van het graf
• Bestellen van een grafkist
• Beschikbaar stellen van materialen (zoals koeling en aankleding rouwkamer)
• Verzorgen van de overledene
• Doen van aangifte van overlijden de ambtenaar van de burgerlijke stand
• Regelen van vervoer van de overledene
• Beschikbaar stellen van personeel (zoals dragers)
• Verzorgen van de eventuele rouwkaarten en advertentie in de krant

Daarnaast doet de uitvaartvereniging ook het volgende:
• Het exploiteren van de aula in Oostwoud-Midwoud
• Toezien op het onderhoud van de kerkhoven in Oostwoud en Midwoud
• Nieuwe ontwikkelingen realiseren zoals strooiveld, urnengraven en -muren
• Kortingen realiseren bij dienstverleners bijvoorbeeld rouwadvertenties, grafkisten, rouwkaarten etc.

Wat kost een crematie/begrafenis?
Dit hangt sterk af van uw eigen wensen. Een crematie kost tegenwoordig gemiddeld tussen € 4.500 en € 6.000. Een begrafenis kost meer dan een crematie door grafkopen, -rechten, -delven, en eventueel een monument (grafsteen). De meerkosten hiervoor lopen daardoor al gauw op naar minstens € 3000.

Leg uw wensen vast!
Heeft u voor uw uitvaart specifieke wensen? Noteer deze dan nu alvast. Juist tijdens het leven. Niet alleen voor u zelf, maar vooral voor uw nabestaanden. Het neemt hen zorgen uit handen en maakt het afscheid nog persoonlijker. Graag bieden wij u een formulier aan hoe u uw uitvaart wenst. U kunt het invullen en bewaren bij uw persoonlijke papieren.

Hebt u een aanvullende uitvaartverzekering nodig?
Dit hangt helemaal van uw financiële situatie af. Als u denkt dat uw nabestaanden uw uitvaart niet kunnen betalen met het geld dat u nalaat, kunt u een aanvullende uitvaartverzekering afsluiten bij een door u gekozen maatschappij. Dit staat een lidmaatschap bij onze vereniging niet in de weg.